بررسی مسائل و فرصت‌های توسعه فناوری در نشست رییس پارک علم و فناوری استان با مدیران مراکز فناوری استان

در جلسه شورای مدیران مراکز فناوری پارک علم و فناوری استان، که به‌صورت حضوری و آنلاین برگزار شد، موضوعات مهمی در زمینه توسعه فناوری و رفع مشکلات مراکز رشد مورد بررسی قرار گرفت. این نشست با حضور دکتر کاظمی، رییس پارک علم و فناوری استان، و مدیران مراکز رشد استان برگزار شد. به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری استان کرمان، دکتر کاظمی در این نشست ضمن ابراز قدردانی از همکاری‌های مؤثر مراکز رشد در دوران شکل‌گیری پارک و کمبود حمایت‌ها، به رشد تاریخی شاخص‌های فناوری استان اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که مسائل باقی‌مانده تا پایان سال جاری حل و فصل شود تا زمینه رشد سریع‌تر استان فراهم گردد. دبیر ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان با استناد به گزارش‌های رسمی معاونت علمی اعلام کرد که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان استان از ۶۸ شرکت در سال ۱۴۰۱ به ۱۱۶ شرکت در سال ۱۴۰۲ و به ۱۲۹ شرکت در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است. وی تصریح کرد که استان کرمان در هر دو سال با رشد سه برابری نسبت به میانگین کشور، حایز رتبه اول رشد دانش‌بنیان‌ها در کشور بوده است. دکتر کاظمی همچنین به عمر محدود برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: حفظ وضعیت و تثبیت دانش‌بنیان‌های قبلی یکی دیگر از چالش‌هایی است که با آن مواجه هستیم حدود ۴۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده تنها بین یک تا سه سال عمر می‌کنند به عنوان مثال، در سال ۱۴۰۳، ۳۸ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان جدید، شرایط دانش‌بنیانی را از دست داده‌اند و با این حال، با اجرای برنامه‌های حمایتی و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر، به سرجمع شرکت‌های دانش‌بنیان افزوده شده و رشد بالای استان حفظ شده است.” دبیر ستاد اقتصاد دانش‌بنیان، کمبود زیرساخت‌ها را یکی از مشکلات اساسی در این دو سال دانست و افزود: “فعالیت دانش‌بنیان‌ها و مراکز رشد در استان به دلیل کمبودهای زیرساختی و ساختاری دشوارتر از سایر استان‌ها است.” وی با ابراز خرسندی از توجه ویژه استاندار، که محور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را به عنوان یکی از محورهای کلیدی “کرمان برفراز” معرفی کرده گفت: “در ماه گذشته با مساعدت استاندار، ستاد نوآوری، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان استان فعال شده است و این ستاد نقش بسیار موثری در همراستایی ارکان و سیاستگذاری و رفع موانع توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان دارد.” وی ابراز امیدواری کرد با اجرای مصوبات دومین جلسه ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان که با حضور دکتر افشین، معاون علمی رییس‌جمهور به تصویب رسیده، مسائل زیرساختهای فناوری و کمبودهای حمایتی از فناوران و دانش‌بنیان ها مرتفع شود و زمینه پذیرش و حمایت بیشتر از فناوران و دانش‌بنیان‌ها در سراسر استان فراهم گردد. دبیر ستاد همچنین خواستار آمادگی مراکز رشد برای اجرای گام دوم پویش امید شد و خاطرنشان کرد: “با توجه به فعالیت مراکز فناوری و نوآوری تنها در ۶ شهرستان، اگر حمایت‌های مناسبی از نظر مالی و زیرساختی انجام شود امکان اجرای پویش و شکل‌دهی به کسب‌وکارهای فناور و دانش‌بنیان در سایر شهرستان‌ها نیز وجود دارد.” وی در صورت ورود پارک به اجرای پویش در شهرستان‌های فاقد مراکز فناوری و نوآوری، خواستار انتقال تجربیات مراکز رشد به شهرستان‌های همجوار و مشارکت در اجرای پویش در این شهرستان‌ها شد. در این جلسه، مدیران مراکز رشد استان به بررسی مسائل و کمبودهای موجود و چالش‌های قانونی و حمایتی در گسترش فعالیت‌های مراکز پرداختند و توسعه برنامه‌های حمایتی پارک در برخی محورها را خواستار شدند.