مراسم هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان صبح امروز ۲۰ آذرماه با حضور رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان، رئیس و هیات رئیسه دانشگاه ولی عصر(عج)، مدیر روابط عمومی و خدمات اجتماعی مجتمع مس سرچشمه، فرماندار، مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی شهید ستاری، و جمعی از مسؤولین شهرستان، پژوهشگران، فناوران، اساتید و دانشجویان دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان در تالار خیام برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری استان، دکتر حسین کاظمی رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان در این مراسم اظهار داشت: ۴۴۲ واحد فناور در استان کرمان داریم که از آنها ۱۶۵ واحد در رفسنجان است و با توجه به سرانه شرکت های دانش بنیان به جمعیت شهرستان می توان گفت رفسنجان تعهد و مسؤولیت خود را نسبت به شرکت های فناور ایفا کرده و در جایگاه بسیار خوبی است.
وی افزود: در سطح کلی استان، فاصله زیادی با متوسط کشوری وجود دارد. استان کرمان در سطح کشور نزدیک به ۴ درصد جمعیت دانشجویان و اساتید را دارد اما تنها یک درصد شرکت های دانش بنیان را داریم یعنی ۴ برابر در استان باید رشد کنیم تا به متوسط کشوری برسیم و رتبه استان از ۲۶ به اوسط جدول شاخص های فناوری برسد.
دکتر کاظمی ادامه داد: اگر بخواهیم تا آخر سال های برنامه هفتم به متوسط کشوری دست پیدا کنیم باید ۱۶ برابر رشد و فعالیت در زمینه فناوری داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد اقتصاد رفسنجان وابسته به پسته و مس است گفت: در حوزه کشاورزی بحران های زیادی است که نشان می دهد اقتصاد شهرستان آسیب پذیر است که باید مسئولین شهرستان برای پایداری اقتصاد راه حلی پیدا کنند.
وی افزود: لازمه اقتصاد پایدار در رفسنجان توسعه اقتصاد دانش بنیان و نوآور و توسعه زیرساخت های فناوری و نوآوری است.
در ادامه دکتر رضا رنجبرکریمی رئیس دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان اظهار داشت: کشور دنبال تحول در زمینه های مختلف است که این مسیر از دانشگاه و از طریق علم می گذرد زیرا کشورهای دیگر که جایگاهی دارند پایه های علمی و فناوری خود را قوی کرده اند.
وی افزود: برای اینکه این دغدغه و مشکلات را نداشته باشیم باید یک حرکت نو و جدید بزنیم.
وی با اشاره به اینکه مهمترین سرمایه در هر سازمانی نیروی انسانی آن است که باعث تحول در آن سازمان می شود خاطر نشان کرد: در دانشگاه ها هم اساتید هستند که باعث تحول دانشگاه می شوند و موفقیت های بسیاری در زمینه های مختلف بدست می آورند.
دکتر رنجبرکریمی بیان داشت: از لحظه لحظه تهدیدها و فرصت ها باید نهایت استفاده را بکنیم تا بتوانیم اثربخش و تاثیرگذار باشیم.
وی عرصه را عرصه جهاد اقتصادی، کارآفرینی و اشتغالزایی دانست و گفت: در عرصه فناوری افراد زیادی ورود پیدا می کنند و با همه مشکلات و سختی ها اقتصاد دانش بنیان را پایه گذاری و اشتغالزایی انجام می دهند که کار این افراد بسیار ارزشمند و قابل ستایش است.
رئیس دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان تصریح کرد: در حال حاضر باید دید پروژه های تحقیقاتی که در دانشگاه ها انجام می شود چقدر در کشور هدفمند هستند زیرا دیگر مانند گذشته نیست باید برای هر تحقیق اثربخشی آن در جامعه مشخص باشد و اگر هیچ اثربخشی ندارد آن را تغییر داد.
در ادامه دکتر مرتضی جعفرپور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان هم گزارش یکساله این حوزه را ارائه داد.
در پایان مراسم از پژوهشگران، فناوران و دانشمندان برتر دانشگاه ولی عصر (عج) تقدیر و تجلیل شد.






