سرپرست پارک علم و فناوری استان کرمان در نشست شورای برنامه‌ریزی استان مطرح کرد: ارتباط صنعت با اکوسیستم نوآوری کرمان متناسب نبوده و کمبود زیرساختها چالش اصلی توسعه دانش بنیانها در کرمان است.

سرپرست پارک علم و فناوری استان کرمان با تشریح برنامه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان در سال ۱۴۰۵، از لغو مجوز ۱۴ مرکز رشد استان، کمبود فضای استقرار شرکت‌های فناور و مهاجرت نخبگان به‌عنوان مهم‌ترین چالش‌های اکوسیستم نوآوری کرمان یاد کرد و گفت: با اجرای چند پروژه زیرساختی جدید، بخشی از این مشکلات در سال جاری برطرف خواهد شد.

دکتر محمدجواد رستمی روز شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۵ در سومین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان کرمان، با ارائه گزارشی از محور چهاردهم سند توسعه استان در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور، محور اصلی فناوری و نوآوری هستند و از مرحله ایده تا تولید محصول و خدمات مورد نیاز جامعه و صنعت را پوشش می‌دهند.

وی با اشاره به نیازهای اساسی زیست‌بوم فناوری افزود: سرمایه انسانی متخصص، زیرساخت مناسب، منابع مالی، حمایت‌های فرهنگی و مهارتی از الزامات توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است. سرپرست پارک علم و فناوری استان کرمان، نبود فضای اختصاصی برای استقرار شرکت‌های فناور را یکی از مشکلات جدی استان دانست و گفت: با وجود حدود ۲۰ سال فعالیت پارک علم و فناوری در کرمان، هنوز فضای متمرکز و اختصاصی برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان ایجاد نشده و فضاهای موجود در اختیار دانشگاه‌ها با محدودیت‌هایی همراه است.

مجوز ۱۴ مرکز رشد استان لغو شد!

رستمی همچنین از لغو مجوز تعداد زیادی از مراکز رشد استان خبر داد و بیان کرد: طبق ارزیابی وزارت علوم در پایان سال ۱۴۰۳، از مجموع ۱۸ مرکز رشد استان، مجوز ۱۴ مرکز لغو و تنها چهار مرکز مجاز به ادامه فعالیت شدند. در حال حاضر روند تکمیل اطلاعات و ارزیابی مجدد برای بازگشت این مراکز به چرخه اکوسیستم فناوری در حال انجام است. وی نبود شبکه یکپارچه دانشگاهی، ارتباط نامتناسب صنعت با اکوسیستم نوآوری، مهاجرت نخبگان و محدودیت منابع مالی را از دیگر چالش‌های موجود عنوان کرد.

سرپرست پارک علم و فناوری استان کرمان با اشاره به برنامه‌های سال جاری گفت: در نیمه نخست امسال، مجوز پردیس صنعتی واحدهای سدید صادر و افتتاح خواهد شد؛ مرکز رشد تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات راه‌اندازی می‌شود و بزرگ‌ترین فضای کار اشتراکی استان با همکاری دانشگاه پیام‌نور افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین مرکز رشد مهارت‌محور مشترک با دانشگاه مهارت و نخستین مرکز انتقال فناوری استان (TTO) با همکاری اتاق بازرگانی و دانشگاه راه‌اندازی می‌شود تا دانش فنی دانشگاه‌ها به‌صورت تخصصی به بازار و تجاری‌سازی متصل شود.

برج فناوری کرمان ساخته می‌شود؛

رستمی از آغاز روند احداث برج فناوری کرمان نیز خبر داد و افزود: این برج با مشارکت دانشگاه شهید باهنر کرمان احداث خواهد شد و یکی از هفت برج فناوری کشور است که می‌تواند در سال‌های آینده بخشی از مشکلات زیرساختی شرکت‌های فناور را برطرف کند. وی با اشاره به ظرفیت بالای نیروی انسانی استان اظهار کرد: در استان کرمان حدود ۱۲۰ هزار دانشجو تحصیل می‌کنند و بر اساس شاخص‌های پژوهشی، یک درصد این جمعیت می‌توانند ایده‌پرداز و عملگرا باشند که ظرفیت ایجاد حدود یک‌هزار و ۲۰۰ شرکت فناور را فراهم می‌کند و یک‌سوم این تعداد نیز قابلیت تبدیل به شرکت دانش‌بنیان را دارند.

۳۰ هکتار زمین به توسعه شرکت‌های فناور کرمان اختصاص یافت.

سرپرست پارک علم و فناوری استان کرمان افزود: دانشگاه شهید باهنر کرمان ۲۰ هکتار و دانشگاه علوم پزشکی نیز ۱۰ هکتار زمین برای توسعه فعالیت شرکت‌های فناور اختصاص داده‌اند تا در مجموع ۳۰ هکتار فضای توسعه‌ای در اختیار این بخش قرار گیرد. وی درباره تأمین مالی شرکت‌های فناور نیز گفت: افزایش سرمایه صندوق پژوهش استان به ۷۰ میلیارد تومان تصویب شده و با وجود محدودیت‌ها، امکان ارائه تسهیلات به شرکت‌ها وجود دارد، اما لازم است شرکت‌ها با ظرفیت‌های قانونی و مالی موجود بیشتر آشنا شوند.