
معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف با حضور در پارک علم و فناوری استان کرمان، از نزدیک با مدیران این پارک گفت و گو و ضمن بازدید از فعالیتهای این پارک، از تدوین و ابلاغ بسته حمایتی در راستای پشتیبانی از واحدهای فناور توسط وزارت علوم خبر داد.
دکتر محمدنبی شهیکیتاش، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم عصر روز سهشنبه، یکم اردیبهشت در حاشیه بازدید و نشست با مدیران پارک علم و فناوری کرمان گفت: بسته حمایتی در راستای پشتیبانی از واحدهای فناور توسط وزارت علوم تدوین و ابلاغ شده و در تلاش هستیم با همکاری سایر نهادها و ارکان زیست بوم نوآوری کشور، این بسته حمایتی تقویت شود. وی با اشاره به اینکه جریان فناوری و توسعه استارتاپها، نقطه امیدبخش نسل جدید است؛ ضرورت تقویت فرهنگ نوآوری و ایجاد بستر فرهنگی که در آن ریسکپذیری و پذیرش شکست بهعنوان بخشی از فرآیند یادگیری و نوآوری برای هستههای نوآور و استارتاپها است را تشریح کرد.
شهیکی افزود: باید پیوند بین پارکهای فناوری و دانشگاههای استانی تقویت شود و خوشههای استعداد در دل دانشگاهها ایجاد و برنامههای متنوعی برای جهتدهی این استعدادها توسط پارکهای استانی طراحی و اجرا گردد.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، با اشاره به اینکه تنها درصد کمی از اسپینافهای دانشگاههای استانی، ظرفیت اسکیلاپ و ایجاد بازار بزرگ را دارند؛ در مورد برنامهریزی پارکها و استفاده از تجربه دانشگاههای بزرگ و پیشرو در ایجاد زیستبوم فناوری بالنده براساس محدودیتهای زیستبوم نوآوری هر استان تاکید کرد.
وی با اشاره به آسیبهای اکوسیستم استارتاپی، مهمترین مشکل استارتاپها را مشکل دسترسی به تأمین منابع مالی و سرمایهگذاری خطرپذیر و کمبود نیروی متخصص و حرفهای در حوزههای نوظهور عنوان کرد و گفت: لازم است معاونت اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری حوزه فناوری در پارکها ایجاد شود.
شهیکی ادامه داد: لازم است از واحدهای فناور در دوران جنگ تحمیلی اخیر حمایت شود. بر این اساس، یک بسته حمایتی در راستای پشتیبانی از واحدهای فناور توسط وزارت علوم تدوین و ابلاغ شده و در تلاش هستیم با همکاری سایر نهادها و ارکان زیستبوم نوآوری، این بسته حمایتی را تقویت کنیم.
وی در ادامه با اشاره به ظرفیت بسیار خوب سامانه ملی زیسفا، توسعه آن را برای خدماترسانی تخصصی، و ایجاد اکوسیستم یکپارچه پشتیبان تجاریسازی را از نیازهای امروز پارکهای فناوری و مراکز رشد واحدهای فناور برشمرد و تصریح کرد: پارکی که نتواند خدمات با ارزش افزوده بالا، شبکه سرمایهگذاری خطرپذیر، منتورینگ فنی و بازاری و شبکه سرمایه خصوصی و پول هوشمند را فراهم کند؛ نسبت به مأموریت پارک نسل چهارمی فاصله دارد.
گفتنی است در جریان بازدید دکتر شهیکی از پارک علم و فناوری استان کرمان، نشستی درخصوص بررسی برنامههای پیش روی پارک در سال جدید با حضور دکتر حسین نظامآبادیپور رئیس، دکتر علیرضا سعیدی، معاون و دکتر سیدعبدالمجید جلایی مشاور ارشد دانشگاه شهید باهنر کرمان و دکتر رستمی رئیس و دکتر سعید دهیادگاری معاون پارک علم و فناوری استان کرمان برگزار شد و در آن دکتر رستمی، رئیس پارک علم و فناوری این استان گزارش عملکرد پارک در سال گذشته را ارائه کرد.
در این نشست مقرر شد پیگیری لازم برای احداث برج فناوری کرمان با مشارکت بخش خصوصی و صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شده؛ پایه سهام صندوق پژوهش و فناوری کرمان افزایش یابد و ضمن توسعه ظرفیت استقرار شرکتها و واحدهای فناور از دانشگاه شهید باهنر کرمان در پارک استان، سولههای نیمهصنعتی چند مستأجره تولید برای استقرار دانشبنیانها ساخته شود و وزارت علوم از طرح کواپ صنعتی و کاراپ در کرمان حمایت کند.