به گزارش روابط عمومی دبیرخانه تخصصی حمایتهای اعتبار مالیاتی، روز شنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳، نشست آنلاین مدیران پارکهای علم و فناوری سراسر کشور با موضوع “اعتبار مالیاتی و نقش پارکهای علم و فناوری در توسعه زیستبوم علم و فناوری” برگزار شد. در این نشست، که با حضور جمعی از مسئولان و کارشناسان حوزه نوآوری و فناوری برگزار شد، دکتر امرایی، معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان، دکتر شهیکی، معاون نوآوری و فناوری وزیر علوم، دکتر خان احمدی، مدیرکل سیاستگذاری پارکهای علم و فناوری کشور، خانم دکتر هاشمی، مسئول مرکز تحقیقات و سیاستگذاری معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم و دبیرخانه ملی اعتبار مالیاتی پارکهای علم و فناوری و مدیر دبیرخانه اعتبار مالیاتی معاونت علمی، حضور داشتند.
در آغاز جلسه، مدیر دبیرخانه اعتبار مالیاتی با معرفی برنامه اعتبار مالیاتی و تشریح ظرفیتهای قانون جهش تولید دانشبنیان، فرصتهای آن بهویژه برای پارکهای علم و فناوری را تشریح کرد. وی در ادامه، به بیان برخی از دستاوردهای این برنامه در سال ۱۴۰۳ پرداخته و ضرورت نقشآفرینی پارکهای علم و فناوری در این برنامه پرداخت. او با اشاره به نقش مهم پارکها در برگزاری نشستهای عمومی یا اختصاصی مشترک برای ترویج برنامه اعتبار مالیاتی و آموزش به شرکت های استان با اولویت صنایع بزرگ، آمادگی دبیرخانه اعتبار مالیاتی را برای مشارکت در این امر اعلام نموده و ابراز امیدواری کرد که با شکلدهی به مدل فعال برای تعریف طرحهای سرمایهگذاری شرکتهای دانشبنیان و واحدهای فناور زیرمجموعه پارک، شاهد رشد قابل توجهی در سهم پارکهای کشور از تحقیق و توسعه باشیم. سپس دکتر امرایی ضمن تأکید بر نقش کلیدی مواد ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید دانشبنیان در تقویت زیستبوم فناوری، اظهار داشت: «در سال گذشته، حدود ۶ همت مصوبه در قالب بند ب ماده ۱۱ و ۱.۵ همت در طرحهای سرمایهگذاری، عمدتاً غیرمستقیم، ثبت شده است.» وی با اشاره به نرخ پذیرش بالای طرحهای قابل ارزیابی، پارکها را به استفاده از ظرفیتهای موجود، از جمله تبصره زیستبوم ماده ۱۱ و فراخوانهای مسئلهمحور دعوت کرد. همچنین اعلام آمادگی کرد که در تعامل با پارکها، مصوبات پیشدستانهای برای تقویت این حوزه اتخاذ شود. در ادامه، دکتر شهیکی با تأکید بر اهمیت ورود جدی پارکها به مباحث مرتبط با مواد ۱۱ و ۱۳، بیان کرد که اقدامات در حوزه اعتبار مالیاتی سرمایهگذاری و تحقیقوتوسعه تاکنون کافی نبوده است. وی از تعریف مکانیزم ارزیابی ماهانه عملکرد پارکها در چهار محور شامل ماده ۱۱ و ۱۳، واگذاری اراضی، وضعیت مالی و جذب سرمایهگذار خبر داد و خواستار تدوین برنامهای منسجم برای ارائه پکیجهای سرمایهگذاری شد. خانم دکتر هاشمی نیز با اشاره به تمرکز مشارکت در برنامه اعتبار مالیاتی بر کلانشهرها، برخی موانع تحقق درخواستهای پارکها و دانشگاهها را برشمرد؛ از جمله تعامل ضعیف با سرمایهگذار، نبود سازوکار مالی مشخص در صندوقها و تغییرات مدیریتی در پارکها. وی ضمن تشریح برنامههای آتی همکاری با پارکها، بر اهمیت نقش آنها در توسعه زیستبوم تأکید کرد و افزود: «دبیرخانه ملی اعتبار مالیاتی پارکهای علم و فناوری وزارت علوم آماده است سازوکار همکاری میان سرمایهپذیر و سرمایهگذار را تسهیل و تسریع کند.» در پایان نشست، تعدادی از روسای پارک حاضر در جلسه به بیان مسائل و مشکلات پیشامده و پیش رو پرداخته و مدیر دبیرخانه اعتبار مالیاتی معاونت علمی راهکارهای قابل پیشبینی برای هر مورد را بیان نمودند. خانم دکتر خاناحمدی در انتها به جمعبندی مطالب مطرح شده پرداخت و هدف از این جلسه را معرفی مسیرهای همکاری با دبیرخانه اعتبار مالیاتی و تبیین اولویتهای موضوعی آن عنوان کرد.