هم‌افزایی و انتقال تجارب در جلسه هماهنگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر استان کرمان

جلسه هماهنگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر استان کرمان با حضور دکتر کاظمی، رئیس پارک علم و فناوری استان، مهندس ابراهیم نژاد، معاون نوآوری و کسب و کار شرکت ملی صنایع مس ایران، دکتر رودری، معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار جهاد نصر، دکتر شهابی، رئیس پارک علم و فناوری سلامت، و مدیران و نمایندگان صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت ملی مس، جهاد نصر و گل گهر، همچنین معاون فناوری پارک دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی، در سالن جلسات پارک علم و فناوری استان برگزار شد. در این جلسه، چالش‌ها و راهکارهای هم‌افزایی و توسعه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در استان مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه، دکتر کاظمی به اهمیت نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در بهبود فضای کارآفرینی دانش‌بنیان و خلاق اشاره کرد و افزود: “ایجاد فرصت‌های عادلانه و سهولت دسترسی صاحبان ایده و محصولات فناورانه به تأمین مالی از جمله اهداف اصلی این صندوق‌هاست.” وی بر این نکته تأکید کرد که اهتمام شرکت‌های بزرگ استان به توسعه فناوری و نوآوری، که از طریق راه‌اندازی و توسعه فعالیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر متجلی می‌شود، می‌تواند فرصت‌های ارزشمندی را برای رشد اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد کند.

دکتر کاظمی همچنین خاطرنشان کرد: “با توسعه فعالیت صندوق‌های فعلی و انتقال تجارب از طریق هماهنگی و هم‌افزایی با سایر ارکان زیست‌بوم، می‌توان کرمان را به بهشت تأمین مالی کشور تبدیل کرد.”

وی در تبیین وضعیت استفاده از اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری گفت: “در استان کرمان 4 صندوق سرمایه گذاری شرکت جهاد نصر، شرکت ملی مس، گل‌گهر سیرجان و کرمان‌موتور فعالیت دارند یا در شرف فعالیت هستند. در سال 1403 که تنها صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر جهاد نصر فعال بود کرمان موفق به جذب 17 درصد کل اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری در کشور و حایز رتبه سوم شد. بدون احتساب سرمایه‌گذاری‌های حقیقی و حقوقی غیربهره‌مند از مزیت اعتبار مالیاتی، 50 درصد سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان استان توسط صندوق جهاد نصر و 50 درصد توسط صندوق‌های خارج از استان انجام شده است.”

دکتر کاظمی، دبیر ستاد نوآوری، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان استان با اشاره به حجم بالای مالیات شرکت‌های بزرگ و لزوم ایفای نقش موثر در توسعه اقتصادی پایدار در استان ابراز امیدواری کرد که با راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید و با حمایت بیشتر مدیران این شرکت‌ها در توسعه فعالیت‌های صندوق‌ها در بستر مزیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان، حجم سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و میزان مشارکت در توسعه زیرسخت‌های فناوری و نوآوری استان افزایش یابد و زمینه توسعه پایدار استان بر مدار اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق فراهم شود.