نشست معاون علمی و فناوری رییس جمهور با استاندار، نماینده مجلس، مدیران شرکت های صنعتی و معدنی و روسای دانشگاه ها و پارک های استان کرمان

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری استان در این نشست که با هدف بررسی راهکارهای توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان کرمان برگزار شد چالش ها و ناکارآمدی ها و فرصت های توسعه اقتصاد دانش بنیان مورد بررسی قرار گرفت.

معاون علمی رئیس جمهور با تاکید بر این که صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی از موتورهای محرک اقتصاد دانش بنیان در استان‌ها است، اظهار داشت: در استان کرمان از این ظرفیت استفاده نشده در حالی که پتانسیل ایجاد صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی با سرمایه اولیه پنج همت در این استان وجود دارد.
حسین افشین، طی سخنانی طرح دغدغه دانش بنیان شدن استان کرمان از سوی نماینده مجلس و استانداری را امری مغتنم دید و گفت: به زودی سفری به کرمان خواهم داشت که این سفر پیش درآمد و کوششی در مسیر دانش بنیان شدن این استان است. وی ادامه داد: شاخص های دانش بنیانی برای استان کرمان آن چنان که باید رضایت بخش نیست و باید برای توسعه این مهم در استان کرمان گام های بلندتری برداریم. در کرمان تنها ۱۲۶ شرکت دانش بنیان فعال داریم این در حالی است که پنج درصد جمعیت کشور در این استان سکونت دارند و باید این عدد را ۵۰۰ شرکت ارتقا دهیم تا به متوسط رشد کشور برسیم.
افشین خاطرنشان کرد: توسعه اقتصاد دانش بنیان با منابع اعتبار مالیاتی شرکت های بزرگ محقق می شود و قانون جهش تولید دانش بنیان این امکان را فراهم می کند. پتانسیل صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی استان کرمان را در نقطه شروع، پنج همت می بینم و بر این باور هستم که ایجاد کارگروه رفع موانع تولید دانش بنیان می تواند مسیر دانش بنیان شدن استان را هموار کند.
افشین در بخش دیگری از صحبت های خود بر اهمیت صندوق های خطر پذیر متمرکز شد و گفت: یکی از موتورهای محرک برای شکل‌گیری بحث اقتصاد دانش بنیان در استان صندوق خطرپذیر است. از این رو، باید صندوق های پژوهش فناوری استان کرمان را تقویت کنیم و اگر این صندوق امکان فعالیت نداشته باشد، مشابه آن را مجوز دهیم
معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه صنعت بدون فناوری پایدار نمی ماند، اظهار داشت: امیدوارم با کمک یکدیگر بتوانیم صندوق ملی مس، جهاد نصر کرمان، صندوق سرمایه گذاری خطرپذیری گل گهر را افزایش سرمایه دهیم. اگر صندوق خطرپذیری شکل بگیرد به شکل خودکار تعداد شرکت های دانش بنیان سه برابر خواهد شد. تقویت نیروی انسانی برای دانش بنیان شدن اقتصاد استان کرمان مولفه دیگری است که باید به آن توجه داشت و این مهم از رهگذر دانشگاه ها محقق خواهد شد.
محمد علی طالبی، استاندار کرمان نیز که پیش از این استانداری یزد را در کارنامه خود داشته است، به اقدامات دانش بنیانی که در این استان داشته است، گریز زد و گفت: اقتصاد دانش بنیان یکی از اولویت های توسعه ما در استان یزد بود و شاهد این مدعا، تدوین و تصویب سند نوآوری برای اولین بار در کشور، احداث اولین کارخانه نوآوری بعد از تهران، ایجاد نمایشگاه دانش بنیان خاص رئیس جمهور و گفتمان سازی در این حوزه بود. وی ادامه داد: اکنون که در استانداری استان کرمان مشغول به خدمت هستم، همچنان این دغدغه مندی را دنبال کرده و این مهم را در جلسه هیات دولت به عنوان اولویت های توسعه این استان طرح کردم و معتقدم این مهم با همکاری معاونت علمی محقق خواهد شد.
رییس پارک علم و فناوری استان ضمن گزارشی از روند توسعه کسب و کارهای دانش بنیان در استان به تبیین چالش ها و مسایل موجود پرداخت و درخواست مساعدت معاونت علمی برای توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری استان متناسب با ظرفیت ها و توانمندی ها در سایر حوزه ها شد.