دکتر کاظمی در آیین افتتاح نمایشگاه شمش فناوری: برای توسعه اقتصاد دانش بنیان، همراهی همه دستگاه ها ضرورت دارد

در این نمایشگاه که به میزبانی شهرداری کرمان و با حضور شرکت هایی از پارک علم و فناوری استان و پارک دانشگاه تحصیلات تکمیلی و با حضور مراکز رشد استان برگزار شد شرکت های فناور و دانش بنیان به معرفی محصولات و خدماتشان پرداختند.

دکتر کاظمی رییس پارک علم و فناوری استان ضمن تشکر از شهر داری کرمان برای ایجاد زمینه معرفی توانمندی شرکت های دانش بنیان استان گفت: همانطور که در سطح ملی شرکت های دانش بنیان و فناور می توانند بسیاری از مشکلات کشور را حل کنند و مقام معظم رهبری به صورت مکرر بر رفع موانع فعالیت آنها و ایجاد شرایط مناسب تر برای تبلور توانمندی آن ها تأکید دارد در سطح استانی و محلی نیز برای تحقق اقتصاد پایدار باید از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم.

حسین کاظمی با اشاره به ظرفیت های بالای علمی استان به ناکارآمدی در فرایند تبدیل دانش به محصول و ثروت اشاره کرد و اظهار داشت: در حالیکه چهار درصد دانشجویان و اساتید کشور در استان کرمان هستند، در زمینۀ اقتصاد دانش‌بنیان چندان موفق نبوده‌ایم؛ تنها یک درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در استان کرمان هستند؛ در کشور به ازای هر صد هزار نفر جمعیت حدود 12 شرکت دانش‌بنیان وجود دارد و ما در استان کرمان به ازای هر صد هزار نفر جمعیت، ۳.۲ شرکت دانش‌بنیان داریم که باید در این زمینه اقدامات بیشتری انجام شود و همه دستگاه‌ها باید کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه اقتصاد دانش بنیان نیازمند همراهی و حمایت همه دستگاه های استانی است و بدون استفاده از ظرفیت های سایر دستگاه ها، موفقیت چندانی حاصل نخواهد شد.

شهردار کرمان با تأکید بر اهمیت دانش به عنوان یک دارایی نامشهود گفت: باید میزان دارایی نامشهود شهر و استان کرمان را افزایش دهیم.

دکتر شعرباف بر استفاده از ظرفیت های شهرداری در توسعه اقتصاد دانش بنیان اعلام آمادگی نمود و اظهار داشت: شهرداری‌ها ۳۷۰ وظیفه قانونی داشته و ارتباطات وسیعی دارند و می‌توانند کمک کنند این زیست‌بوم به سمتی حرکت کند که دارایی نامشهودش افزایش پیدا کند. شهرداری، ابزارهای خوبی ازجمله تبلیغات محیطی، مجوزها و امکان خرید تضمینی برخی از محصولات را دارد که در این زمینه‌ها می‌تواند از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند.

شهردار کرمان گفت: خوشبختانه با نگاه متفاوت حمایتی که در مدیران استان وجود دارد، زمینه برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان آماده است و این نمایشگاه یک نقطۀ آغاز است. سرعت رشد فعالیت‌های دانش‌بنیان بالاست و در تلاش هستیم شهرداری کرمان جزو شهرداری‌های برتر کشور در حوزۀ رشد و خلاقیت شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری کرمان گفت: شهروارۀ مدیریت شهری قرار است تعریف جدیدی از تعاملات شهرداری با حوزه‌های بیرونی ارائه کند که مبتنی بر رویکرد تحولی است که در دوره اخیر شهرداری کرمان در حوزه‌های خلاقیت و نوآوری محقق شده است.

وحید خطیبی ابراز امیدواری کرد شهرداری بتواند بخشی از نیازهای فناورانه خود را از این نمایشگاه تأمین کند.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی پس از تشکر از مسئولان برگزاری خاطرنشان کرد: رویدادهایی مثل نمایشگاه‌ها فرصت بسیار خوبی برای دیده شدن شرکت‌های دانش‌بنیان و معرفی محصولات شرکت‌ها به دستگاه‌های اجرایی، صنایع و جامعه هدف است و کار ارزشمندی انجام شده است.

دکتر کی نیا افزود: شهرداری فضای مناسبی را در اختیار قرار داده و امیدواریم این حمایت‌ها‌ ادامه پیدا کند و بتوانیم نمایشگاه‌های تخصصی و موضوعی هم برگزار کنیم.

کی‌نیا تصریح کرد: با وجود اینکه در استان کرمان، ظرفیت صنعتی بالایی وجود دارد، اساتید، دانشجویان و مراکز پژوهشی قابل توجهی داریم و جزو استان‌های برتر در زمینۀ تولید دانش هستیم، اما رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و درآمد سرانه و اشتغال استان، بالا نیست.

رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این برنامه اظهار داشت: یکی از سیاست‌های شورا، تمرکز بر هوشمندسازی و بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان است و در همین راستا مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری راه‌اندازی شد؛ و امروز هم شاهد برگزاری چنین نمایشگاهی هستیم.

آقای تقوی، افزود: از شرکت‌های دانش‌بنیان انتظار داریم که مطالبۀ بیشتری از همۀ نهادهای اجرایی داشته باشند و ما هم در شورا از آنها حمایت می‌کنیم.

گفتنی است؛ رویداد شهروارۀ مدیریت شهری (شمش) با محوریت فناوری و نوآوری شامل نمایشگاه، نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی و با معرفی محصولات حدود 100 شرکت دانش بنیان و فناور در مجموعۀ ورزشی شهرداری کرمان افتتاح شد این نمایشگاه تا 25 آبان ماه از ساعت 10 تا18 در دسترس علاقه مندان است.