بررسی اقدامات و دستاوردهای معاونت علمی در نشست با معاون اول رئیس‌جمهور

در نشست امروز ۲۹ آبان‌ماه با حضور محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، و مدیران ارشد معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، اهم اقدامات و دستاوردهای این معاونت در توسعه زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور ارائه و بررسی شد.

در این نشست، اسفندیار اختیاری، معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی، با تشریح چهار نسل تحول در حوزه علم و فناوری، از تمرکز نسل چهارم بر دانش‌بنیانی اقتصاد سخن گفت و شش مأموریت کلان این معاونت را شامل ارتقای سیاست‌گذاری، توسعه زیرساخت‌ها، فناوری‌های راهبردی، بازار، کسب‌وکارهای خلاق و تعاملات بین‌المللی برشمرد.

او همچنین اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان را از اولویت‌های این معاونت دانست و از برگزاری ۵ جلسه شورای راهبری، ۶۱ جلسه کارگروه دائمی، تصویب ۱۲ دستورالعمل اجرایی و ارائه گزارش به مجلس به‌عنوان مهم‌ترین دستاوردهای آن یاد کرد.

حسین روزبه، رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی، از ارائه خدمات توانمندسازی صادراتی به ۱۲۵۲ شرکت دانش‌بنیان و خلاق، اعطای بیش از ۹۶۷ میلیارد ریال حمایت بلاعوض و ۸۵۰ میلیارد ریال تسهیلات صادراتی خبر داد. همچنین میزبانی از ۵۰ هیئت خارجی و همکاری با ۷۷۲ متخصص ایرانی خارج از کشور از دیگر اقدامات این سازمان بود.

سعید سرکار، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی، با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه فناوری‌های روزآمد ایران، اعلام کرد از میان ۶۵۰ محصول بررسی‌شده، ۸۰ محصول نوآورانه با تأیید عملکرد صنعتی و اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی برای نمایش انتخاب شدند. ۳۲ درصد این محصولات در حوزه سلامت، ۳۰ درصد در نفت، و مابقی در حوزه‌های هوش مصنوعی، کشاورزی، برق و سایر صنایع بودند.

به گفته سرکار، این محصولات ظرفیت کاهش ارزبری سالانه بیش از ۱.۳۵ میلیارد دلار و صرفه‌جویی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی در هزینه‌های دولت را دارا هستند.