نشست خبری رئیس پارک علوم و فناوری استان کرمان صبح امروز دوشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۴، با حضور خبرنگاران و مدیران مسئول خبرگزاریها برگزار شد. به گفتهی دکتر حسین کاظمی رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان، این پارک با رشد سهبرابری شرکتهای دانشبنیان نسبت به میانگین کشوری، از ۶۸ شرکت در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۱۳۰ شرکت رسیده و رتبه اول کشور در شاخص شکلگیری کسبوکارهای نوآور را کسب کرده است. همچنین این استان در استفاده از اعتبار مالیاتی برای سرمایهگذاری، رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.
دکتر کاظمی، همچنین اعلام کرد که این مجموعه در سال ۱۴۰۴ برنامههایی برای تکمیل ساختار سازمانی خود دارد و در حال پیگیری مجوزهای استخدامی برای جذب نیروهای متخصص در حوزههای مدیریتی، فنی و کارشناسی است. وی افزود که این اقدام در راستای تحقق اهداف بلندمدت پارک و افزایش بهرهوری شرکتهای فناور صورت میگیرد.
او با اشاره به اختصاص بودجه ۶۰ میلیارد تومانی به پارک علموفناوری استان کرمان، از تحقق ۲۵۰ درصدی سهمیه اشتغالزایی خبر داد که معادل ۲۰۰ فرصت شغلی است. دکتر کاظمی همچنین خواستار همکاری بیشتر سازمانهای دولتی برای تأمین فضاهای مناسب جهت استقرار استارتاپها شد و تأکید کرد که بهرهبرداری از فضاهای بلااستفاده در شهرستانها میتواند به رشد این کسبوکارها کمک کند.
در ادامه نشست، دکتر کاظمی با انتقاد از روند استخراج منابع استان کرمان بدون توجه به آینده، بر ضرورت ایجاد کسبوکارهای پایدار و قابل اتکا تأکید کرد. او گفت: «اگر دستگاهها فضاهایی را به استارتاپها اختصاص دهند، این کسبوکارها بهسرعت بالغ شده و پس از مدتی خود به فضای بزرگتری نیاز خواهند داشت.»
رویداد امید در کرمان وارد گام دوم شد
فاطمه باقیزاده، دبیر اجرایی رویداد امید در استان کرمان، در ادامه نشست خبری از فراهم شدن فرصتی ویژه برای تبدیل ایدهها به کسبوکارهای نوآورانه خبر داد. این جشنواره با هدف حمایت از دانشجویان، فارغالتحصیلان و صاحبان ایده طراحی شده و بستری برای ورود به مراکز رشد و توسعه فعالیتهای فناورانه فراهم میکند.
او با اشاره به محورهای اصلی جشنواره، اعلام کرد که علاقهمندان میتوانند در حوزههای زیر ایدههای خود را در حوزههای اقتصاد کشاورزی و صنایع غذایی، علوم انسانی، هنر و صنایع فرهنگی، صنایع و معادن و اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی ثبت و ارائه کنند.
باقیزاده تأکید کرد که این جشنواره بخشی از گام دوم رویداد امید است و ثبتنام تا ۱۶ آبانماه ادامه دارد. هدف اصلی، شناسایی و حمایت از استعدادهای خلاق در سراسر استان و ایجاد زمینه برای شکلگیری کسبوکارهای دانشبنیان در حوزههای اولویتدار است.
در همین حال، فاطمه باقیزاده، دبیر اجرایی رویداد امید در استان کرمان، از برگزاری گام دوم این رویداد در شهرهای کرمان، رفسنجان، سیرجان، جیرفت و بم خبر داد و گفت: تمرکز اصلی بر شهربابک است. او افزود که تاکنون ۸۰ هسته فناور جذب استان شدهاند و ثبتنام برای مرحله دوم تا ۱۶ آبانماه ادامه دارد.
در انتهای این نشست، خبرنگاران و اصحاب رسانه استان کرمان به طرح پرسشهای خود از حسین کاظمی، رئیس این مرکز پرداختند و ضمن ارائه پیشنهادات سازنده، آمادگی خود را در حمایت از پارک علم و فناوری استان اعلام کردند.

