بر اساس گزارش ارزیابی عملکرد پارکهای علم و فناوری کشور در روند شکلگیری هستههای فناور و نوآور در برنامه ملی نوآفرین صنعت ساز و پویش ملی امید تا پایان اسفند ۱۴۰۳ (ارزیابی میان دوره ای)، پارک علم و فناوری کرمان به عنوان پارک علم و فناوری برتر انتخاب و جایزه نقدی پانصد میلیون تومانی به پارک استان کرمان تعلق گرفت. در این ارزیابی به ترتیب الفبایی، ۶ پارک علم و فناوری استان های اردبیل، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، کرمان، لرستان و هرمزگان به عنوان پارکهای برتر معرفی شدند.
طی برنامه ملی نوآفرین صنعت ساز و پویش ملی امید، سلسله رویدادها و برنامههایی برای تسهیل شکل گیری کسب و کارهای فناورانه و نوآورانه در سراسر کشور اجرا شد و پارک علم و فناوری استان کرمان با توجه به شاخصهای ارزیابی مانند تعداد و کیفیت رویدادها و برنامههای تبلیغی و توسعهای و تعداد هستههای شکل گرفته، حایز عنوان پارک علم و فناوری برتر شد و جایزه نقدی ۵۰۰ میلیون تومانی و شایستگی جذب حمایتهای ویژه تر از سوی معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم برای اجرای موثرتر گامهای بعدی به استان کرمان تعلق گرفت.
قبل از این هم در ارزیابی استانها توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، استان کرمان از نظر سرعت شکلگیری کسب و کارهای دانش بنیان حایز رتبه اول کشوری شده بود.
یادآوری میشود همه کسب و کارهای ایجاد شده در ذیل پارک علم و فناوری و مراکز رشد استان به عنوان واحدهای فناور و نوآور شناخته میشوند و از بین آنها، تعدادی که بر اساس ارزیابی معاونت علمی ریاست جمهوری دارای سطح فناوری بالاتر باشند یا ماهیت خلاق داشته باشند به ترتیب به عنوان کسب و کارهای دانش بنیان و کسب و کارهای خلاق هم معرفی می شوند.
لازم به توضیح است مهمترین مشکل پارک علم و فناوری استان در توسعه کسب و کارهای فناور و دانشبنیان، نداشتن زیرساختهای فیزیکی و فضای استقرار است که امید است با واگذاری ساختمانهای بلااستفاده استان، امکان توسعه، جذب و پذیرش هستههای فناور و نوآور فراهم بماند.
گفتنی است اختتامیه و معرفی خروجی های پویش امید بزودی انجام میشود و همه هستههای فناور منتخب تا آن تاریخ پذیرش و مورد حمایتهای بعدی پارک علم و فناوری استان قرار میگیرند.